Friday, May 13, 2011

cara duduk sambil makan





Sambil2 duk dengar lagu, aku rase cam nak wat entry sal tabiat cara duduk time tengah makan. Macam pelik pon ade nape la aku gi buang tebiat nak wat entry sal benda alah nih. Huhuhu


bersimpuh. alolo .. comeynye

 Time aku kecik2 dulu, aku amat la jarang2 sebatu nak gi kenduri. Kenduri kat kampung memang la best tapi yang tak brape nak best, kena duk bersimpuh. Ala2 ayu la plak kena duk cam tuh. Aku bukan boleh duk cam tuh. Cam control, kepit-terkepit cam ne tak tau. Hahaha


Bersila versi lelaki
 
Aku suke belasah je duk bersila sambil tadah pinggan. Even pakai baju kurung sekali pon. Hahaha. Tapi kenduri sekarang dah advance la dari zaman dulu. Even kat kampung pon, dieorang pandai dah pakai katering, duk makan atas meja, kerusi, pakai sudu, garfu sume. Hohoho. Tapi still ade gak la yang pakai hidang nak suh orang duk bersila tuh.


Kalu aku makan semeja ngn family, aku tengok sume adik-bradik aku kalu makan mesti silang 1 kaki atas kerusi cam bersila pas2 satu lagi kaki, tongkat. Hahaha. Ala2 ganas la plak adik2 aku nih. Papa aku selalu tegur. Tak elok duk cam tuh, kalu pakai suar pendek nampak lutut, nasi tengok tak elok. Oraitt la ... tapi akan ade gak la orang yang tak biase tengok orang makan cam tuh, die mesti cakap tak dek adap. Hahaha


Kadang2 kalu kuar, dah lenguh sangat kaki, mesti aku wat muka dunno, duk je bersila atas kerusi. Kalu tak pon, silang sebelah kaki atas kerusi. Hahaha. Orang pandang pelik wa cakap lu ... kalu orang dah usha aku cam tuh, aku usha je balik. Siap jeling2 bagi hint sambil wat muka “lu ape hal ? xpuas hati ?” hahaha


Ade banyak lagi versi duduk sambil makan sebenarnye yang aku duk wat or perhati orang wat. Hahaha. Tiap orang ade stail, cara masing2 kan .. sape kite nak judge cara orang. Try, test, wat sendiri la tengok kot ade orang nak perhati or tegur cara kite tuh. Tegur nak perbetul cara yang salah tak pe. Tapi jangan lebih2 plak. Kalu tak makan benda die tengah makan, kot korang makan bende len, aku tak tau la. Hahaha

P/s: meh aku share buku aku tengah baca. 


 Tajuk: Baju Melayu Hijau Serindit
Tulisan: Syud
Terbitan: Jemari Seni

o.0

No comments: